Historieprojektet Släkten

Bokförlaget Historiska Media har gett sig på att förena skönlitteratur och historiska fakta i bokserien Släkten. Serien låter oss följa en släkt genom århundradena, med start under vikingatiden (900-talet). Författarna får ett århundrade och en bok var.

Första boken heter Blandat blod och är skriven av Katarina Mazetti som slog igenom 1998 med Grabben i graven bredvid. Själv har jag inte läst någon av hennes tidigare böcker.

Andra boken är Sigrids hemlighet skriven av Karin Wahlgren. Hon är deckarförfattare och även hon helt okänd för mig. Okej, jag har hört hennes namn. Men det är också allt. Ges ut i pocket under 2010 så jag får vänta ett tag innan jag läser den. Den som väntar på något gott...

Vem som ska skriva tredje boken har ännu inte offentliggjorts. Men det ska bli spännande att följa den här serien och se hur författarna kombinerar fakta med fiktion. Det jag läst hittills av Blandat blod bådar åtminstone gott. Titta in om ett par dagar så finns här en recension av den boken.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0