Älskade Zac O'Yeah



Äntligen kommer en av mina favorit författare med en ny bok. Den släpps i augusti men jag måste nog vänta längre eftersom jag tycker bättre om pocket.

Den första boken jag läste av Zac O'Yeah var Guru! : En resa i underlandet. Tack vare den boken kom jag mycket närmare Indiens syn på kultur. Måste säga att det har hjälpt mig rätt mycket med att förstå pojkvännens religion. Han är sikh och har en guru.

Som svensk är det lätt att se alla gurus som sektledare. De är ju sedda som gud på jorden och är enväldiga auktoriteter på religionsområdet. Också min älskling ser sin guru som gud på jorden.
Men jag tror inte att det är så enkelt. I Indien finns en helt annan inställning till det där med andliga ledare. Att en guru lever på gåvor och blir vördade av andra människor betyder inte att gurun kan eller vill kontrollera sina anhängare som ju är brukligt i sekter. För indier verkar det självklart att gudomar kommer ner på jorden i mänsklig kropp. Här i Sverige är vi nog för påverkade av kristendomen där ett sådant påstående vore hädelse. De indiska religionerna har å andra sidan en lång historia av att gudar och gudinnor antagit mänsklig form.


Krishna är bara ett exempel. Han var inkarnation av Vishnu, 
en av de tre "huvudgudarna" inom hinduismen (upprätthållaren),
men dyrkas också som egen gud.
Levde för ungeför 5000 år sedan. (enligt pojkvännen)





Har även läst Mahatma!: Eller konsten att vända världen upp och ner (em biografi om Mahatma Gandhi) och Tandoriälgen (deckare där Göteborg blivit indiskt och heter Gautanpuri). Jag har aldrig läst faktaböcker, som Guru! och Mahatma!, där man kan leva sig in så till den grad att man känner lukterna och hör ljuden. Han borde skriva läroböcker till skolan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0