Bokrecension: Labyrinten - Kate Mosse

Amerikanskan Alice Tanner är i Frankrike på besök. En vän till henne, Shelagh, har gett henne chansen att hjälpa till på en utgrävning i bergskedjan Pyrenéerna. Samtidigt får hon information om att en för henne okänd faster har dött och testamenterat all sin egendom till Alice. Under utgrävningen ger sig Alice bort från gruppen för att undersöka något under ett stenblock – ett spänne. Men vad som döljer sig bakom stenblocket är långt mer intressant, men också mycket farligt.


800 år tidigare lever Alaïs, dotter till förvaltare Pelletier i Carcassona. Hon hittar ett lik i floden en dag. Detta leder henne till faders välbevarande hemlighet – böckerna. Mitt i intriger, svek och ett anstående krig ska böckerna räddas från ovärdiga händer.


Dessa två berättelser vävs samman på ett magnifikt sätt tills det inte längre finns något som skiljer Alice från Alaïs.


Labyrinten
är en spännande bok från början till slut. Det är ännu en bok i vågen av romaner som undersöker mysteriet den heliga graalen. Det är en berättelse förankrad i katolska kyrkans förföljelse av kättare – det första heliga korståget som riktade sig mot andra kristna på européisk mark. Men det är också en historia genomsyrad av frågor om lojalitet, kärlek och svek.


Det här är en riktig tegelsten. Det är en invecklad och något utdragen bok som kräver tid av läsaren men ger mycket mer tillbaka. Historien fångar mig, spänningen gör att jag knappt vill lägga ifrån mig boken. Något som jag inte säger ofta. Språket är ljuvligt men mer som en saklig deckare än flytande och svävande prosa. Men ändå - jag älskar den!

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ av 5 – Köp den idag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0