Bokrecension: (Teach yourself) Sikhism - W. Owen Cole

Det finns bara ett skäl till varför jag har läst den här boken om Sikhism. Älsklingen är uppväxt i den här religionen och jag ville ha fakta som inte kom direkt från honom. Människor indoktrinerade i en religion kan vara en värdefull källa till kunskap. Jag har dock märkt att det kan vara svårt att skilja på religionens grundbutar och familjens värderingar.

Tyvärr är den här boken skriven av en engelsman som själv inte är sikh. Hade hellre velat ha en författare som var väl insatt teologiskt i religionen och själv praktiserande. Men man får inte alltid allt man vill ha. Det märks åtminstone att författaren umgåtts mycket med sikher.

Vad fick jag då ut av boken?
Sikhism är en religion som bygger på lärdomarna av tio Gurus. Guru Nanak var den första och levde och verkade i början av 1500-talet. Det är alltså en rätt ny religion. Den sista Gurun, Guru Gobind Singh dog i början av 1700-talet. Sedan dess har den stora massan inte haft någon Guru, även om min älskling har en. Religionen har sitt ursprung i Punjab, ett område som ligger längs gränsen mellan Indien och Pakistan, på båda sidor. 

Viktigast i religionen är att se alla människor som jämlika. Mat är en viktig symbol. Det vidspridda hinduiska renhetstänkandet leder bl.a. till att man blir rituellt nedsmutsad om man äter mat tillsammans med eller gjord av någon i ett kast under sig själv. Ett besök i en gurdwara, sikhisk böneplats, innebär, förutom bön, en enkel måltid tillsammans med alla andra som besöker gurdwaran. Och självklart är alla människor, oavsett kasthörighet, välkomna. Guru Nanak tillät inte hemgifter, mord på ingifta kvinnor p.g.a. bråk mellan familjerna (s.k. köksolyckor) eller sati, kvinnor som tar självmord genom att kasta sig på sin mans begravningsbål. Jämställdhet är som vanligt främst något som existerar i praktiken, men är framträdande i Guru Nanaks åsikter. 
Förutom det här jämlikhetstänkandet är teologin lik andra indiska religioner.

Informationen i boken tyckte jag var både pedagogisk och ganska lättläst, trots att det var engelska. Men en fråga har jag fortfarande inte svar på: Hur f-n bestämde de vem som skulle bli nästa Guru?!

♥ ♥ ♥
av 5 - Bra information, men kunde varit mer lättläst och med fler illustrationer. Dessutom hatade jag papperskvalitén.

Kommentarer
Postat av: Patrik

Jaa, gör det. Jag blev glatt överraskad!

2009-09-25 @ 14:24:20
URL: http://bokad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0