Bokrecension: Järngreppet - Aino Trosell

Sivs älskade lilla gård är i desperat behov av renovering. För att få pengar tar Siv jobb på gästgården Jernbergshyttan som köksa. Eftersom det är enbit från gården måste hon även flytta in. En filminspelning är på gång i omgivningarna. Alla verkar anförtro sig åt matlagerskan, skådespelare, sminköser och familjen som äger gården. Snart får Siv onda aningar. Någon skrämmer gamla gårdsfrun från vettet. Människor försvinner och för länge sedan mördade upptäcks. Något står inte rätt till, men vad?



Det här är min första bekantskap med författaren Aino Trosell. Järngreppet är den fjärde boken i serien som Siv Dahlin. De andra tre är: Om hjärtat ännu slår (2000), Se dem inte i ögonen (2002) och Tvångströjan (2005).

Efter bara några sidor blir jag kär i Ainos språk. Efter ett par kapitel är jag förälskad i huvudkaraktären, Siv Dahlin. Nu när boken är slut kan jag inte vänta tills jag har de andra böckerna i serien i min hand. Det är en bok som genomsyras av klass- och könsperspektiv. Något man inte är bortskämd med inom skönlitteraturen, och särskilt inte deckargenren.
Själva historien imponerar dock inte på mig. Mysteriet verkar mest vara någon författaren knåpat ihop i slutet på boken för att kunna kalla det deckare.

Betyg: ♥ ♥ ♥ ♥ av 5 - Helt klart läsvärd

Kommentarer
Postat av: s e n s u e l l t

ja hon är verkligen speciell :)

2009-08-12 @ 19:32:51
URL: http://sensuellt.blogg.se/
Postat av: jasmineprytz

Fin blogg!

Titta in hos mig och berätta vad jag kan förbättra på bloggen! :)Allt från bloggdesign till innehåll.

2009-08-12 @ 19:39:13
URL: http://jasmineprytz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0