Bokrecension: Ashimas bok - Caroline Giertz

I begynnelsen lever gudar och gudinnor sida vid sida. Men nya tider stundar.

Asherah är guds fru. Men hon väljer att födas i mänsklig skepnad på jorden. Ärkeängeln Haniels kärlek till henne är så stark att han följer henne. Asherah föds in i en bräcklig spädbarnskropp. Haniel tar sina första mänskliga steg på jorden i en gammal manskropp. Han tar hand om den lilla babyn och skyddar henne mot världen, och döper henne till Ashima.

Allt eftersom Ashima växer upp blir hon mer och mer förvirrad över de magiska förmågor hon besitter. Hon har inget minne av att ha varit gudinna. Jahve, gudinnans man, blir bittrare och bittrare för varje dag hon väljer att stanna på jorden som en dödlig istället för att leva med honom. Det tillsammans med hans avsky för människor leder honom till mer och mer avskyvärda handligar.

Författaren Caroline Giertz är journalist men jobbar nu som teveproducent. Om du har den böjelsen kan du ha sett henne i TV 4:as program Det okända. Förutom Ashimas bok (2006) har hon också skrivit romanerna stor (2007), 24 timmar i oktober (2007) och Den sista dagen (2008). Alla böcker är utgivna på Normal förlag, Skandinaviens första queerförlag. De inriktar sig på att ge ut böcker där heteronormativiteten inte är självklar. Ädelt syfte och jag kommer att hålla utkik efter deras böcker. Besök Normal förlag.

Är du intresserad av religion och fantastiska historier om starka kvinnor? Är du fascinerad av magins mysterier? Då SKA du läsa den här boken. Det var längesedan jag hittade en bok som jag fastnade så stenhårt för. Berättelsen innehåller allt; ondska, mysterier och kärlek. Jag var uppriktigt ledsen när jag vände på det sista bladet.

Tanken på en Gud som har samma känslor som människor, dvs ilska, svartsjuka och bitterhet, är väldigt tilltalande för mig. Enligt kristendomen skapade Gud världen och allt som lever här, inklusive människan. Varför skapade han en värld som har så många tragedier? Kunde han då inte gjort människan fredligare och gladare? Nej, jag tror att Guden och Gudinnan har många känslor och alla är inte fridfulla. Att se Gud/Gudinnan som ofullkomlig betyder inte att han/hon är mindre värd vår dyrkan. Det gör istället vår mänsklighet mer gudomlig. Och därmed är våra gudomar med oss i allt vi gör. Om man nu väljer att tro på Gud.

Betyg: ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ av 5 - Borde finnas i varenda bokhylla!