Bokrecension: Hundra procent fett - Liv Strömqvist


100 procent fett är en samling feministiska, klassmedvetna och faktaspäckade serier som lyckas med det svåraste av allt - att vara roliga. Det är glödande intelligenta texter och idiotiska teckningar i en vanvettig förening som får mansgrisar att rodna men ger alla andra nytt hopp. Liv Strömqvists serier drivs av en ostoppbar vrede över hur världen ser ut. De skildrar verklighetens Sex and the city, dissar Jean-Paul Sartre och förklarar varför vi ska bojkotta Chiquitas bananer.

Så lyder baksidetexten på Liv Strömqvists seriebok Hundra procent fett. Och sällan har jag läst en så passande baksidetext.

Har du läst genusvetenskap på universitet kommer du fullkomligt älska den här boken. Är du inte del av de högutbildade feministerna så kommer nog en del gå dig förbi. Själv har jag tillhört båda lägren. Läste den här boken första gången då jag var mitt inne i Makt och kön B på Umeå Universitet (för ett par år sedan). Denna andra gång jag läst genom boken är jag så långt borta från den världen som man kan komma. I min vardag nuförtiden finns inte en människa som läst ut gymnasiet och alla kommer från Norrbottens arbetarklass. Så idag känner jag mig lite mer vilsen med Strömqvists humor. Det är som att jag vet att det är kul, men jag kommer inte riktigt ihåg varför...

Betyg: ♥ ♥ ♥ ♥ av 5 - Helt klart läsvärd


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0