Citat av Dostojevskij 2

Fursten och Lebedjev talar om en bekant till de båda. 

"- Och ni lånar inte honom några pengar?
 - Herr furste! Högärade furste! Inte bara pengar, denne man skulle jag, så att säga, kunna skänka mitt liv... nej, förresten jag vill inte överdriva, inte mitt liv, men om jag säger en feber, en böld eller till och med hosta - det skulle jag faktiskt, kunna ta på mig för hans skull, om det kunde vara till hjälp för honom i en nödsituation; jag betraktar honom nämligen som en storartad, men förfallen människa! Just det; men bara inte pengar!
 - Ni ger honom alltså inte några pengar?
 - N-neej(...)"


Idioten av Fjodor Dostojevskij, s 426

Det här måste vara 1800-tals-humor?! Eller?! Jag tyckte i alla fall att det var väldigt roligt. Man ska inte överdriva. Vilket påminner mig om en viss f.d. älskling och sambo.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0