Idioten avslutad

Så var jag färdig med Idioten. Det känns alltid lite tråkigt att läsa ut en bok, även om man samtidigt sett fram emot det. Som alltid är det kul att läsa Dostojevskij. Han är ju fantastisk på att beskriva personer. Finns ingen författare som ens kommer nära honom i det avseendet. Även om jag faktiskt kommer att tänka på Sara Stridsberg. Hennes bok Drömfakulteten som är baserad på Valerie Solanas ger också en fantastisk inblick i huvudpersonens hjärna. Men Dostojevskij och Stridsberg skriver på två väldigt olika sätt. De går inte att jämföras. Jag bara kom att tänka på henne.

Mitt råd är att läsa Idioten när du känner att du vill bita i något som är riktigt välskrivet, om än lite långrandigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0