Citat av Dostojevskij

" O ja, ni kan vara övertygade om att Columbus var lycklig, inte när han hade upptäckt America, utan när han var i färd med att upptäcka det; ni kan vara övertygade om att hans lycka nådde sin höjdpunkt kanske just exakt tre dagar innan han upptäckt Nya Världen, när den upproriska besättningen i ren desperation nästan hade vänt fartyget mot Europa, tillbaka! Det var inte Nya Världen som betydde något här, även om den så hade gått under. Columbus dog nästan utan att ha sett den och visste i själva verket inte vad det var han hade upptäckt. Det är livet som betyder något, livet enbart, själva upptäckandet av det, det eviga, ständigt upprepande försöket att upptäcka det, och inte alls själva upptäckten som sådan!"

Ur Idioten av Dostojevskij, s 375

Stycket är taget ur uppläsningen av Ippolits självmordsbrev (det är han själv som läser). Ippolit är dödligt sjuk i lungsot och vill väl tro att han fått en insikt som andra icke-sjuka människor inte kan få. Jag vet inte. För mig känns det mest som att han vill ha uppmärksamhet. Av egen erfarenhet vet jag att människor som verkligen bestämt sig för att ta livet av sig inte informerar andra om vad som ska komma. Men på ett väldigt omständigt sätt uttrycker han en av mina favoritteorier. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0